Judith Geertman

Met heel mijn hart kinderen en jongeren op hun pad begeleiden.

Mijn naam is Judith Geertman en ik werk als jeugd- en jongerenwerker en gezinscoach. Ik ben geregistreerd bij zowel SKJ als LVSC en heb in de loop van de jaren een brede achtergrond opgebouwd in onderwijs, begeleiding en coaching. Na de PABO heb ik mij verder verdiept in supervisie en coaching en volgde ik opleidingen in intensieve ambulante gezinsbegeleiding, remedial teaching, intern begeleidingswerk en oplossingsgericht werken. Daarnaast bekwaamde ik mij in NLP, lichaamsgericht werken en systemisch werk. In 2024 rondde ik de opleiding tot gecertificeerd kinderbehartiger af in Amsterdam, waarmee ik kinderen in scheidingssituaties kan ondersteunen binnen een wettelijk kader.

Mijn werkervaring begon in het basisonderwijs en speciaal onderwijs, waar ik jarenlang werkte als leerkracht, remedial teacher, intern begeleider en trainer sociale vaardigheden. Samen met mijn man Marcus begeleidde ik daarnaast een lichaamsgerichte therapiegroep voor volwassenen. Ik werkte lang als pleegzorgwerker en altijd als opvoedingsondersteuner. In die rol begeleid ik kinderen, (pleeg)ouders, scholen en therapeuten rondom het kind en werk ik steeds vaker met gezinnen die met meerdere en complexe problemen te maken hebben. Juist in die situaties merkte ik hoe groot de impact van een scheiding kan zijn op kinderen. Ik begeleid kinderen in dergelijke omstandigheden, waarbij ik werk met een methode waarin de-escalatie en het centraal stellen van het kind in scheidingssituaties voorop staan.

Samen met Marcus hebben wij een pleegdochter. Als jeugdige was ik zelf mantelzorger in mijn gezin en ook dat heeft me gevormd. Het heeft me geleerd om met een open blik naar mensen en situaties te kijken en om oog te hebben voor de kracht die in ieder mens en elk gezin aanwezig is.

In mijn werk staat het kind altijd centraal. Ik luister aandachtig, neem de tijd, geef erkenning en zoek naar wat wél werkt. Daarbij kijk ik contextueel: ik richt me niet alleen op het kind zelf, maar ook op de omgeving die zo belangrijk is voor zijn of haar welzijn. Mijn manier van werken is oplossingsgericht, maar ook warm en betrokken. Ik zie het als mijn taak om kinderen en jongeren die vastlopen of klem komen te zitten een veilige plek te bieden waar ze hun verhaal kunnen doen en we samen kunnen onderzoeken welke stappen nodig zijn.

Omdat school vaak een belangrijke rol speelt in het leven van kinderen en jongeren, vind ik het vanzelfsprekend om ook met scholen samen te werken. Vanuit mijn ervaring in het basis-, speciaal- en voortgezet onderwijs weet ik hoe groot de invloed van pesten of faalangst kan zijn en hoe dit niet alleen schoolprestaties, maar ook de thuissituatie beïnvloedt. Op dit moment werk ik in het voortgezet onderwijs waar ik leerlingen ontmoet die faalangst hebben, gebrek aan zelfvertrouwen, slaapproblemen en concentratieproblemen. Zowel leerlingen die te stoer doen en zichzelf gaan overschreeuwen als leerlingen die zich terugtrekken en alleen in de kantine zitten in de pauze. 

Ik begin altijd met een kennismakings- of intakegesprek om samen te verkennen wat er speelt en wat passend is. Soms gebeurt dat bij mij in de praktijk in Heino, soms bij het gezin thuis. Van daaruit zoeken we samen naar de juiste weg, met het kind als uitgangspunt.

Ik gebruik veel verschillende methodes. Graag werk ik met de methode ‘Een taal erbij’: door middel van lego poppetjes maken we samen een opstelling. Een kind ervaart het als prettig daar samen naar te kijken, zonder de ogen van iemand op hem/haar gericht te voelen.

Ik werk oplossingsgericht en kijk ook hoe een kind het eigen lijf ervaart en of daar spanningen zitten.